Elät todeksi suunnitelmaa!

Elät todeksi suunnitelmaa!

Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut, kirjoitti mies nimeltä Daavid noin tuhat vuotta ennen Jeesuksen syntymää (Psalmi 139:16). Suomalaisen itu-sanan taustalla on hepreankielinen sana golem, mikä tarkoittaa sikiötä.

Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen, kirjoitti mies nimeltä Paavali noin 57 vuotta  Kristuksen syntymän jälkeen (Room. 8:28).

Molemmat kirjoittajat, kuningas ja apostoli, puhuvat eräästä erittäin tärkeästä asiasta. Jumalalla on selkeä suunnitelma jokaisen ihmisen elämälle. Kun vastaamme Jumalan kutsuun avaamalla sydämemme Jeesukselle, tämä Jumalan suunnitelma meidän elämällemme aktivoituu. Hänen Pyhä Henkensä alkaa johdattaa meitä eteenpäin elämässä niihin asioihin ja tapahtumiin, jotka Jumala on jo edeltä käsin suunnitellut ja kirjoittanut ylös  taivaalliseen muistikirjaansa.

Sinä ja minä täällä maanpäällä olemme tärkeä osa sitä Jumalan suurta lunastus-suunnitelmaa, joka tulee kerran toteutumaan kaikessa täydellisyydessään. Tällöin Jumala tulee luomaan kaiken uudeksi. Syntiä, pelkoa ja kuolemaa ei enää ole.

Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. (Ilm. 21:1)

…ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.” Ja valtaistuimella istuva sanoi: ”Katso, uudeksi minä teen kaikki”. (Ilm. 21:4-5)

Ennen Jumalan iankaikkisen suunnitelman toteutumista hän haluaa kuitenkin käyttää sinua ja minua oman suunnitelmansa eteenpäin viejinä ja toteuttajina täällä maanpäällä.

Siksi Jumala onkin suunnitellut viisaudessaan meille jokaiselle elämän, jolla on selkeä päämäärä ja tarkoitus. Emme ajelehdi täällä turhaan.

Meidän inhimillisestä ja rajallisesta perspektiivistä katsottuna elämämme voi tosin näyttää joskus turhalta ja tarkoituksettomalta. Näin ei kuitenkaan ole asian todellinen laita silloin, kun olemme antaneet itsemme Jumalalle ja olemme halukkaita kulkemaan Hänen Henkensä johdatettavana. Pastori Chuck Smith on kiteyttänyt asian hienosti yhteen lyhyeen lauseeseen:

”Everything is preparation for something else.” (Kaikki on valmistelua jotakin muuta varten).

Hiljaiset, ankeat ja surulliset hetket elämässämme ovat yhtä tärkeitä Jumalan suunnitelmassa ja aikajanalla, kuin tapahtumarikkaat, innostavat ja iloiset hetket elämässämme. Me emme usein vain näe emmekä ymmärrä niiden arvoa nykyhetkessä. Monien asioiden tarkoitus selkenee meille usein vasta vuosien päästä, ja joidenkin vasta kerran iankaikkisuudessa Jumalan luona. Tärkeää onkin sen ymmärtäminen ja sisäistäminen, että silloin kun seuraamme Jeesusta herranamme ja vapahtajanamme, elämme joka ikinen päivä todeksi Hänen suurta suunnitelmaa elämässämme.

Markus Majabacka