Voima korkeudesta

Voima korkeudesta

”Mutta missä ikinä on Jumalan Pyhän Hengen tulella täytettyjä julistajia, siellä myös syntyy Hengellä täytettyjä seurakuntia.” Niilo Yli-Vainio

Vajaa kuukausi sitten tein blogikirjoituksen seurakunnan tärkeimmistä tehtävistä. Kirjoitin, että jokainen kristillinen seurakunta on kutsuttu ja tarkoitetu olemaan rakastava seurakunta, rukoileva seurakunta, palveleva ja kadonneita löytävä seurakunta. Omassa voimassamme me olemme kuitenkin kykenemättömiä rakastamaan edes itseämme. Omalla voimallamme emme jaksa rukoilla pitkäjänteisesti emmekä uskoa Jumalan vastaavan avunpyyntöihimme. Itsessämme meillä ei ole halua palvella Kristuksen ruumista eikä uskosta osattomia, eikä meillä ole myöskään kiinnostusta ja rohkeutta etsiä ja löytää niitä, jotka eivät vielä tunne Jeesusta Kristusta. Jumala tietää hyvin, miten voimattomia ja heikkoja olemme kaikilla näillä alueilla. Hän myös tietää, miten elämän erilaiset haasteet voivat imeä ilomme, voimamme ja halumme palvella Häntä ja toisiamme. Juuri näistä syistä ylösnoussut Jeesus antoikin opetuslapsilleen seuraavan mahtavan lupauksen heti lähetyskäskyn antamisen jälkeen.

Ja minä lähetän teille sen, minkä minun Isäni on luvannut. Mutta pysykää te tässä kaupungissa (Jerusalemissa), kunnes teidät puetaan voimalla korkeudesta.” Luukas 24:49

Jeesus siis painotti, että hänen seuraajansa olisivat kykeneviä viemään ilosanomaa Hänestä kaikille kansoille vasta sen jälkeen, kun he ovat ensin vastaanottaneet taivaasta lähetetyn yliluonnollisen varustuksen tehtävään. Apostolien teoista voimme lukea, että tämä Jeesuksen lupaus toteutui helluntaipäivänä.

…ja he täyttyivät kaikki Pyhällä Hengellä ja alkoivat puhua muilla kielillä sen mukaan, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. Apt. 2:2-4

Tämän taivaallisella voimalla pukemisen jälkeen alkoi tapahtua kummia. Jeesuksen kieltänyt pelkuri-Pietari oli nyt täytetty sellaisella rohkeudella ja voimalla, että noin 3000 ihmisiä pelastui yhdeltä istumalta hänen puheensa seurauksena. Apostolien teoissa sanotaan myös näin:

…ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka pelastuivat. 2:4-7

Vielä vähän aikaisemmin opetuslasten joukko oli ollut yläsalissa piileskelevien pelkureitten joukko. Nyt tämä pieni joukko kasvoi kuitenkin hurjalla vauhdilla. Heillä ei ollut tukenaan muita kristillisiä uskonsuuntia kuten meillä, vaan he olivat täysin yksin keskellä pakanamaailmaa, missä keisarin ja epäjumalien palvonta rehotti. Heillä ei ollut suuria kirkkorakennuksia, ei syvällisiä raamattukouluja eikä hienoja toimintastrategioita mutta silti he onnistuivat evankelioimaan tehokkaasti sen aikaisen maailman. Riippuvuus Pyhän Hengen voimasta oli alkuseurakunnan voiman salaisuus.

Kertalaaki vaiko jatkuvuus?


Alkuseurakunnan keskellä Pyhän Hengen voimalla täyttyminen ei jäänyt vain yhdeksi ja ainoaksi kokemukseksi helluntaipäivänä yläsalissa, vaan se oli heille toistuva ja jatkuva kokemus.

Kun juutalaisten suuri neuvosto otti kiinni Pietarin ja Johanneksen kieltäen ja uhkaillen heitä enää julistamasta sanomaa Jeesuksesta, koko seurakunta pyysi Jumalalta lisää voimaa ja rohkeutta julistaa Hänestä niin, että ihmeitä ja merkkejä tapahtuisi julistuksen seurauksena.

Kun he olivat rukoilleet, vavahteli paikka, jossa he olivat koolla, ja he kaikki täyttyivät Pyhällä Hengellä ja puhuivat rohkeasti Jumalan sanaa. Apt. 4:29

Opetuslapset eivät siis tyytyneet siihen, että he olivat vain kerran täyttyneet Pyhän Hengen voimalla. He tiesivät, että heidän oli välttämätön täyttyä uudestan ja uudestaan voimalla korkeudesta, koska muutoin lähetyskäskyn suorittaminen ei onnistuisi vaikeuksien ja vastustusten keskellä.

Raamatusta voimme lukea, että kun pyydämme Jeesusta tulemaan elämämme Herraksi, niin hän antaan sisimpäämme asumaan Pyhä Henkensä mutta tämä meissä asuva Pyhä Henki haluaa täyttää meitä jatkuvasti uudestaan ja uudestaan voimallaan ja rohkeudellaan. Se on Hänen tehtävänsä. Tästä prosessista käytetään yleensä nimeä Pyhällä Hengellä täyttyminen, tai Pyhän Hengen kaste.

Apostolien tekojen luvussa 8 kerrotaan, että kun Filippos niminen Hengellä täytetty opetuslapsi julisti rohkeasti evankeliumia pakanoille Samariassa, niin siellä syntyi suuri herätys ja ihmisiä tuli uskoon paljon. Uudessa testamentissa kerrotaan tapahtuman jatkosta näin:

Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat, että samarialaiset olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan, he lähettivät heidän luokseen Pietarin ja Johanneksen. Perille tultuaan nämä rukoilivat heidän puolestaan, että he saisivat Pyhän Hengen, sillä hän ei ollut vielä tullut heidän kenenkään päälle. Heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. Niin apostolit panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. (14-17)

Näiltä Jeesukseen uskovilta ihmisiltä puuttui vielä yksi tärkeä asia, täyttyminen voimalla korkeudesta. Sen saamista edelsi kuitenkin sen pyytäminen uskossa Jumalalta. Ehkä apostoleilla oli Jumalalta saatu armolahja, jonka seurauksena uskovat täyttyivät Pyhällä Hengellä, kun he laskivat kätensä heidän ylleen rukouksessa. 104-vuotiaaksi eläneellä helluntaisaarnaaja Arthur Kukkulalla oli tällainen lahja. 1950-luvulla hän piti yli 5000 hengellistä tilaisuutta joiden aikana tuhannet ihmiset saivat kokea elämässään Pyhän Hengen kasteen.

Jälleen Apostolien tekojen luvussa 13 sen kirjoittaja Luukas alleviivaa asian tärkeyttä meille lukijoille:

Mutta opetuslapset täytettiin ilolla ja Pyhällä Hengellä. (52)

Helluntaipäivänä tapahtuneesta Hengen vuodatuksesta oli jo kulut vuosia apostoli Paavalin vaeltaessa Efesokseen. Siellä hän tapasi Jeesukseen uskovia ihmisiä, jotka eivät vielä olleet täyttyneet Pyhällä Hengellä.

Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heidän päälleen ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä. Apt. 19:6-7

Koko Apostolien teot on täynnä kuvauksia siitä, miten uskovat täyttyivät Pyhällä Hengellä sen jälkeen, kun he olivat jo uskoneet Jeesukseen ja saaneet sismpäänsä asumaan Pyhän Hengen lahjan. Ihminen voi uudestisyntyä ylhäältä Pyhän Hengen vaikutuksesta voi vain kerran mutta Pyhällä Hengellä voimme täyttyä yhä uudelleen ja uudelleen.

Efesolaiskirjeessä apostoli Paavali antaa tällaisen ohjeen uskoville:

Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä. Ef. 5:18

Paavali käyttää tässä sanaa, joka kuvaa alkukielellä jatkuvaa täyttymistä. Hänen ohjeestaan saamme vahvistuksen sille, että kristittyinä meidän tulee täyttyä voimalla korkeudesta jatkuvasti, ei vain kerran. Meidän tulee pyytää sitä Jeesukselta aktiivisesti, odottaa sitä kärsivällisesti ja vastaanottaa se uskossa. Väitän, että suurin osa meidän nykypäivän uskovien ja seurakuntien voimattomuudesta rakastamisen, rukoilun, palvelun ja kadonneiden löytämisen alueella johtuu siitä, että olemme kadottaneet sen riippuvuuden Pyhän Hengen voimaa kohtaan, joka oli alkuseurakunnalla. Monet seurakunnat pyörittävät vuodesta toiseen samoja hyväksi koettuja toimintamuotoja, toiset kehittävät uusia toimintastartegioita ja tapoja mutta silti hyvin vähän ihmisiä tulee uskoon. Monet seurakunnat näyttävät kasvavan lähinnä toisista seurakunnista siirtyvistä ihmisistä ja joidenkin seurakuntien kautta ei kadonneita ole löydetty vuosikausiin.

Raamatusta voimme lukea, että alkuseurakunta vastaaontti voiman ja rohkeuden korkeudesta, kun he olivat rukouksessa. Apostolit laskivat kätensä uskovien päälle ja rukoilivat Pyhällä Hengellä täyttymistä. Myös meidän tulee uskossa pyytää Jumalaa vuodattamaan Pyhää Henkeään seurakuntansa ylle. Valitettavasti alamme usein pyytää voimaa korkeudesta elämäämme vasta silloin, kun kaikki muut kortit on jo käytetty mutta toisaalta juuri nöyrtyminen ja oman pienuuden ymmärtäminen on avain Hengen voiman vastaanottamiselle. Valitettavasti meidät täytyy usein riisua kaikesta omasta voimastamme ja viisaudestamme ennen kuin tiedostamme, miten paljon tarvitsemme Hengen voimaa elämäämme.

Helluntaiherätyksen historiaa


Tämän päivän helluntaiherätys näyttää ainakin länsimaissa suurelta osin ohittaneen sen asian, minkä ympärille se aikoinaan syntyi. Hyvin harvoin enää kuulee opetusta siitä, miten tärkeää on täyttyä Pyhän Hengen voimalla. 1900-luvun alussa Yhdysvalloissa tapahtui Pyhän Hengen voimakas vuodatus Azuza-kadulla pienessä seurakunnassa suurin seurauksin. Tätä tapausta pidetään yleisesti helluntaherätyksen alkuna. Eurooppaan tämän herätyksen toi norjalainen metodistipappi
T.B. Barratt. Hän vieraili Los Angelesissa uuden herätyksen polttipisteessä saaden siellä kauan Jumalalta pyytämänsä Pyhän Hengen kasteen ja kielillä puhumisen lahjan.

Kotimaahansa palattuaan Barratt alkoi julistaa Pyhän Hengen kasteen saamisen tärkeyttä. Tämän seurauksena uskovia alkoi täyttyä Pyhällä Hengellä, armolahjat alkoivat toimia, ihmisiä tuli uskoon, herätys levisi ympäri Norjaa ja sieltä muihin Pohjoismaihin, kuten Suomeen. Kiinnostavaa on se, ettei Barrattin alkuperäisenä tavoitteena ollut perustaa uutta herätysliikettä, vaan hän halusi ainostaan viedä sanomaa Pyhän Hengen voimalla täyttymisen tärkeydestä jo olemassa oleviin kirkkokuntiin. Monet seurakunnat kuitenkin vierastivat Barrattin esilläpitämää henkikastekokemusta sekä siihen liittyviä ilmiöitä ja vetivät ovensa visusti kiinni. Tiettyjen asioiden seurauksena helluntaiherätys oli pakotettu kehittymään omaksi liikkeekseen.

Vuonna 1981 kuollut todennäköisesti Suomen tunnetuin helluntaisaarnaaja Niilo Yli-Vainio – jota Jumala käytti merkittävällä tavalla oman voimansa kanavana –  ymmärsi, että ilman riippuvuutta Pyhän Hengen muuttavasta voimasta seurakuntien uurastus ja toiminta on täysin turhaa. Kirjassaan Voiman salaisuus hän toteaa näin:

”Olen varmasti vakuuttunut siitä, että me pääsemme kansamme ja koko maailman sieluun vain niin pitkälle kuin oma Jumalan tuntemuksemme myöntää, emme pitemmälle. Kristillisen lähetystön rajat määrää kristillinen kokemuksemme ja sisäinen Hengen voitelumme.”

”Mutta missä ikinä on Jumalan Pyhän Hengen tulella täytettyjä julistajia, siellä myös syntyy Hengellä täytettyjä seurakuntia, työllä on taivaallisia tuloksia ja sielut pelastuvat, sairaat parantuvat, uskoon tulleet täyttyvät Pyhällä Hengellä ja tulella. Ja armolahja toisensa jälkeen viriää eloon seurakunnassa… Ja kaiken tämän saa aikaan Pyhän hengen kaste ja jumalallinen voitelu, joka on luvattu viimeisinä päivinä antaa seurakunnalle.”

Olen täysin vakuuttunut siitä, ettei meidän nykypäivän uskovien ja seurakuntien kipein tarve ole saada lisää teologista koulutusta ja parempia toimintastrategioita. Se mitä me kaikken kipeimmin tarvitsemme yksilöelämäämme ja seurakuntien keskelle, on Pyhän Hengen voimaa. Liian monet seurakunnat rämpivät eteenpäin sokeasti oman voiman ja viisauden varassa vaikka Jumala ei halua tehdä mitään muuta mielummin, kuin kastella Hengellään kuiva maa. Ilman riippuvuutta Pyhästä Hengestä voimme lyödä saman tien laudat seurakunnan oviin ja ikkunoihin, koska silloin haasteet ovat meille aivan liian suuria. Jumala haluaa vuodattaa Hengen sateensa niille, jotka sitä häneltä pyytävät ja uskossa odottavat.

Vain Jeesuksen Kristuksen lähettämä voima korkeudesta voi täyttää uupuneita uudella ilolla, toivolla ja rohkeudella, parantaa sairaita ja tuoda yliluonnollista apua asioihin, joihin ei ole inhimillisiä ratkaisuja. Vain Pyhän Hengen voimassa toimiva seurakunta voi olla voimakkaasti rakastava, voimakkaasti rukoileva, voimakkaasti palveleva ja voimakkaasti kadonneita löytävä seurakunta.

Ei väellä eikä voimalla, vaan minun hengelläni, sanoo Herra Sebaot. Sakarjan kirja 4:6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Markus Majabacka