Jesus revolution

Artikkelin alkuperäinen julkaisupäivä 27.8.2019.

Yhdysvalloissa 1960-luvun loppupuolella alkaneesta ja 70-luvun puolen välin vaiheilla hiipuneesta massiivisesta nuorisoherätyksestä – joka tunnetaan nimellä Jesus movement tai Jesus people movement – on viime vuosina kirjoitettu paljon erilaisia kirjoja. Niistä uusimpiin kuuluu yhdysvaltalaisen pastori/evankelista Greg Laurien yhdessä kirjailija Ellen Vaughnin kanssa viime vuonna julkaisema teos. Parivaljakko on työstänyt aikaisemmin yhdessä Greg Laurien elämäkerran, joka julkaistiin Suomessa vuonna 2009 Päivä-kustannusyhtiön toimesta.

Niille, jotka ovat lukeneet Laurien erinomaisen Kadonnut poika-elämäkerran, ei Jesus Revolution -teoksen 200 ensimmäistä sivua tarjoa kovinkaan paljon uutta tietoa, koska kirjan punaisena lankana on jälleen Laurien tarina rikkinäisestä ja isättömästä alkoholistiäidin pojasta aviomieheksi, perheenisäksi ja  jättiseurakunnan (Harvest Christian Fellowship) pastoriksi. Jeesus-liikkeen syntyyn vaikuttaneisiin kulttuurillisiin ja poliittisiin tekijöihin Yhdysvalloissa  perehdytään toki Kadonnutta poikaa syvällisemmin mutta kuitenkin tutun toistoa on turhan paljon. Gregin tarinan rinnalla seurataan onneksi myös Cathe-vaimonsa tarinaa kapinallisesta hippinuoresta Jeesuksen seuraajaksi, perheen äidiksi ja hengellisen työn tekijäksi.

Itselleni Jesus Revolution-kirjan koskettavin anti sijoittuu lukuihin 23-25, joissa kerrotaan vanhempien suuresta kivusta, kun perheen kaksi poikaa etääntyvät uskostaan ja ajautuvat vuoroperään huumausaineiden käyttäjiksi. Juuri kun isoveli on uudistunut uskossaan ja perustanut perheen, hän kuolee yllättäen traagisessa liikenneonnettomuudessa. Myös media kiinnostuu negatiivisella tavalla tunnetun pastorin pojan menehtymisestä ja menneisyydestä. Isoveljen yllättävä kuolema vetää kuitenkin pikkuveljen takaisin hengellisten asioiden pariin. Suuren surun, kivun ja kysymysten keskellä Laurien perhe saa kokea myös Jumalan vaikuttamaa lohdutusta ja huolenpitoa. Iso menetys tuo myös uudenlaisen myötätunnon ja herkkyyden ihmisiä kohtaan.

Kirjan viimeisissä luvuissa pohditaan sitä, onko nykypäivän Jeesuksen seuraajien mahdollista kokea uudestaan keskuudessaan Jeesus-liikkeen kaltainen  massiivinen hengellinen liikehdintä, ja mitä sen syntymiseen tarvitaan. Ennen kuin Calvary Chapel -seurakunnan perustanut pastori Chuck Smith – jota pidetään Jeesus-herätyksen isähahmona Yhdysvalloissa – siirtyi ajasta ikuisuuteen vuonna 2013, Greg Laurie esitti hänelle saman kysymyksen. ”En tiedä,” Smith vastasi. ”1960-luvulla ihmiset olivat epätoivoisia. Uskosta osattomat ihmiset olivat hengellisesti nälkäisiä. He etsivät Jumalaa. Myös minä olin epätoivoinen. Epätoivoinen saadakseni olla osallinen siinä, mitä Jumala oli tekemässä. Uskonkin, että kysymys tälle päivälle on olemmeko tarpeeksi epätoivoisia?”

Artikkeli on julkaistu aikaisemmin hieman eri muodossa Ristin Voitto-lehdessä digi- ja printtiversiona.