Älä pelkää antikristusta!

Brown Michael L. & Keener Craig S. Älä pelkää antikristusta, KKJMK 2020. Nid. 280.

1980-luvulla lopulla näin uskovien tempausta käsittelevän A Thief in the night (Kuin varas yöllä)-elokuvan. Koska filmissä ei ollut suomenkielistä tekstitystä, niin suurin osa sen dialogeista meni minulta ohi. Johdostaan roikkumaan jääneen yksinäisen surisevan partakoneen lisäksi elokuvan ahdistava tunnelma jäi kuitenkin hyvin mieleen.

Helluntailaisen käytännön teologian professorin Michael L. Brownin, ja baptisteihin kuuluvan Uuden testamentin professorin Craig S. Keenerin yhdessä toteuttamassa opetuskirjassa antikristus saa vain vähän palstatilaa teoksen nimestä huolimatta. Kirjassa on kaksi isoa pääteemaa. Ensimmäisessä tutkitaan tempaus-opin kestävyyttä Vanhan ja Uuden testamentin kokonaisilmoituksen ja kontenkstin valossa. Toinen teema käsittelee kärsimyksen merkitystä luonnollisena osana kristityn elämää, koska erityisesti länsimaiden kristillisyydessä kyseinen aihe on viime vuosikymmeninä kutistunut Jumalan siunausten painottamisen rinnalta.

Teoksessaan Brownja Keener kertovat, miten oppi uskovien ylöstempaamisesta ennen vaivanaikaa ja antikristuksen ilmestymistä, syntyi vasta vuoden 1830 paikkeilla englantilaisen anglikaanipastori John Nelson Darbyn toimesta. Hänen kauttaan kyseinen oppi rauntautui Amerikkaan, missä se sai tuulta siipiensä alle 1900-luvun alussa erityisesti Scofieldin selitysraamatun sekä profetaallisten konferenssien vaikutuksesta. Brown ja Keener painottavat, ettei ennen pretribulationismiksi kutsutun näkemyksen syntyä kukaan aikaisempien vuosisatojen kristitty löytänyt Raamatun teksteistä ylösnousseen Kristuksen kahta erillistä tulemusta, salaista ja näkyvää. He tunsivat vain yhden tulemuksen aikojen lopulla, jolloin Jeesus palaisi kaikkien ihmisten nähden suuressa kirkkaudessaan tuomitsemaan maailman.

Jos vaihdamme Paavalin pelastussanoman tarkoittamaan pelastumista suuresta ahdistuksesta, olemme vaarassa vääristää hänen esittämänsä evankeliumin. Seurakunta on määrätty ahdistuksiin, ja ahdistus on aina ahdistusta, joten seurakunta joutuu siis kulkemaan ahdistuksen halki. Jos siis ajatus ennen ahdistuksen aikaa tapahtuvasta tempauksesta on raamatullinen, herää jälleen kysymys: miksi sen tueksi ei löydy yhtään selvää raamatunkohtaa, kirjailijat kysyvät.

Brownin ja Keenerin mukaan kaikki Uudessa testamentissa Jeesuksen paluusta käytetyt kreikankieliset sanat – mukaan lukien suomennettu tempaus – tarkoittavat alkukielellä kaikille ihmisille näkyvää paluuta. Yöllistä varastakin kuvaavassa vertauksessa kyse on odottamattomasta paluusta, ei näkymättömästä.

Älä pelkää antikristusta on aiheestaan huolimatta positiivinen ja uskoa rohkaiseva teos. Tempaus-teorian kannattajille kirja tarjoaa tasapainoista materiaalia haastaa omia näkemyksiä ilman sormella osoittelua. Muille kirja taas toimii hyvänä muistutuksena siitä, miten kristittyinä meidät on kutsuttu tuomaan kunniaa Jumalalle kantamalla ristiämme rohkeasti teloituspaikalle asti mestarimme esimerkin mukaan Pyhän Hengen vaikuttamalla voimalla.

Kirja-arvio on julkaistu aikaisemmin Ristin Voitto -lehdessä.