Miten vihollinen hiljennetään?

Sharon Beekmann & Peter G. Bolt. Silencing Satan – Handbook of Biblical Demonology, Wipf & Stock 2012. Nid. 234.

Vaikka Jumalan vastustajasta ja hengellisestä sodankäynnistä onkin kirjoitettu kasapäin erilaisia hengellisiä teoksia, niin tasapainoinen käytännön kokemus, ja klassisesta kristinuskosta ammentava terve Raamatun tuntemus kulkevat harvemmin niissä käsi kädessä. Sharon Beekmannin ja Peter G. Boltin Silencing Satankirja onkin piristävä poikkeus.

Beekmann toimii pastorina evankelikaalisessa presbyteerikirkossa Yhdysvalloissa ja kiertää pitämässä opetus-seminaareja eri seurakunnissa. Bolt toimii pastorina anglikaanikirkossa Australiassa sekä Uuden testamentin tutkimuksen johtajana teologisessa korkeakoulussa Sydneyssä.

Silencing Satan-kirjan vahvuus on samaan aikaan myös sen heikkous. Kahden kirjoittajan erilainen kirjoitustyyli sekä kokemuksen ja teologian yhdistäminen ei toimi aina saumattomasti, vaan tuo välillä vaikutelman kahden eri kirjan lukemisesta.

Beekmannin ja Boltin raamatullisen demonologian käsikirjassa pureudutaan muun muassa muinaisen Lähi-idän kansojen käsityksiin demoneista, Vanhan ja Uuden testamentin demonologiaan, Raamatussa saatanasta käytettyjen eri nimien merkityksiin sekä erilaisiin käsityksiin pahoista hengistä kirkkohistoriassa. Kirjan viimeisessä osassa annetaan käytännöllisiä neuvoja erilaisten kokemusten ja ilmiöiden koettelemiseen Raamatun valossa tosielämästä nousseiden tapahtumien pohjalta.

Kiinnostavaa on lukea, miten 1900-luvun aikana Yhdysvalloissa karismaattiseen kristillisyyteen hiipi jopa animistisia käsityksiä demoneihin liittyen kehistysmaissa työskennelleiden lähetyssaarnaajien kokemusten kautta. Pahat henget nähtiin kykeneviksi toimimaan erilaisten esineiden kautta sekä vaikuttamaan vahvasti uskovien elämään ”avoimien porttien” kautta.

1960- ja -70-luvulla suositut julistajat Don Basham ja Derek Prince opettivat demonien voivan vaikuttaa jopa uudestisyntyneissä uskovissa, jolloin nämä tuli vapauttaa. Tälle näkemykselle löytyy edelleen kannattajia joidenkin uskovien keskuudessa mutta Silencing Satan-kirjan tekijät purkavat tämän näkemyksen epäraamatullisena.

Synkästä teemasta huolimatta kirja ei ole ahdistava monien hengellisten teosten tavoin, joissa paholaisesta tehdään lähes tasavertainen Jumalan vihollisena, ja voimakkaiden hierarkisten henkivaltojen opetetaan hallitsevan eri alueita. Silencing Satan-kirjassa Jeesuksen ylivoimaista ja suvereenia voittoa ristillä kuolemasta, kirouksista ja kaikista pahan voimista alleviivataan jatkuvasti, eikä saatanalle ja sen joukoille anneta suurempaa auktoriteettia, roolia ja merkitystä, kuin mitä Raamattu niistä meille kertoo.

Tiedon, teorian ja teologian lisäksi Sharon Beekmannin omakohtaisista kokemuksista nouseva rohkaiseva viesti kirjan lukijoille on se, että ärjyvä leijona hiljenee, kun Jeesuksen omat tutkivat Raamattua, kuuntelevat saarnoja, ylistävät Jumalaa, palvelevat seurakunnassa ja vievät evankeliumia eteenpäin. Kirjasta on myös olemassa 78-sivuinen opiskeluosa esimerkiksi pienryhmien käyttöön.

Kirja-arvio on julkaistu aikaisemmin Ristin Voitto -lehdessä.